Щаслива та, що повірила.
Потрійне благословіння, записане в Євангелії від св. Луки, вимовила на адресу Марії св. Єлизавета, мати Йоана Хрестителя. В її словах з’ясовується правда про достойність і вивищення Марії.
Благословенна між жінками
Слова ці означають, що Марія була вибрана з-поміж усіх жінок на землі, аби отримати особливе благословіння, Божу ласку. Що цікаво, Св. Письмо вживає подібне визначення щодо ще двох жінок, які зустрічаються в Старому Заповіті: Яел, яка описана в Книзі Суддів та Юдити, що є головною героїнею Книги, названої її ім’ям. Обі ці жінки зробили схожий вчинок: вбили вождів недружніх військ, які загрожували Іудеям.
А отже, слова “благословенна ти між жінками”, звернення до цих двох біблейських постатей, передбачають, що Марія є Тією, яка принесла зцілення своєму людові. Це звернення мусив знати автор Годинок на честь Непорочного Зачаття Найсвятійшої Марії Діви, оскільки ми знаходимо в них таку думку, направлену до Марії: “Юдит смиренномудра, з ворогом воюєш, від тяжкої неволі Свій народ рятуєш”.
Про яку неволю йдеться? Очевидно про неволю гріха. Заслуги Марії в цьому відношенні не обмежуються тільки народженням Спасителя. Сягають глибше. Марія є Тією, яку Бог зберіг від первородного гріха, – Непорочно Почата, “повна милості”. У свою чергу, її співробітництво з Божою милістю, покора, цілковита віддача Богові, спричинили, що залишилася вільною від гріха впродовж всього свого життя. Тому також названа “новою Євою”. Біблейська Єва через первородний гріх відвернулася від Бога, занурюючи у владі зла ціле людство. Марія залишилася вірною і таким чином дала початок відкупленого людства. Привілею Непорочного Зачаття удостоїлася (дивлячись хронологічно) перед Відкупленням – на силі заслуг Христа, які були передбачені в одвічних Божих планах.
Благословенний плід Твого лона
“Так, Бога вразила покора Марії, і знайшла в Нього милість (Лк. 1, ЗО). І так стала Матір’ю Бога, образом і взірцем Церкви, обрана з числа народів, щоб отримати від Господа благословення і передати його цілій людській родині. Цим благословенням є саме Ісус Христос. То Він є джерелом милості, якою Марія була наповнена від першої хвилини свого існування. З вірою прийняла Ісуса і з любов’ю дала Його світу” – говорив папа Бенедикт XVI під час розважання перед молитвою Ангел Господній 8 грудня 2006 р. Та повнота благословення, яку отримала Марія, випливає також з її тісного об’єднання з Христом. Зауважмо, що Єлизавета не говорить “благословенний Твій син”, але “благословенний плід Твого лона”. Цей другий вислів підкреслює тісний зв’язок, який панує між Марією і Христом, Втіленим Словом.
Благословенна яка повірила
Якщо Марія є “повною благодаті” а також “благословенною між жінками”, то слова “щаслива та, що повірила”, показують повноту правди про Марію. “Благодаті повна, при ангельському благовіщенні означає дар Бога самого; віра Марії, яку проголошує Єлизавета при відвідуванні, вказує на те, як Діва-назаретянка відповіла на цей дар” – писав Іван Павло II в енцикліці Redemptoris Mater. Підкреслює також, що Марія явила Богові в цьому моменті повну “покору віри” – через досконале смирення волі і розуму довірилася Богові цілком. Відповіла Йому цілим своїм людським “я”. Цей момент став початком її паломництва віри – довгої життєвої дороги, під час якої Бог піддавав її щораз більшим випробуванням, -аж врешті стала на Голгофі під хрестом Сина. “Через цю віру Марія досконало з’єднана з Христом в Його виснаженні” -підсумував Іван Павло II (КМ 18). Тоді то з хреста упали слова Христа, які відкрили нашим очам правду про Марію: ” Ось Мати твоя”. Через віру і єдність з Христом Марія стала Матір’ю Церкви і кожного з нас.